Με ιδιαίτερη επιτυχία ολοκληρώθηκε η διακλαδική άσκηση έρευνας και διάσωσης (Search and Rescue - SAR) «Ιωνάς 2011», η οποία πραγματοποιήθηκε στη θαλάσσια περιοχή και στον εναέριο χώρο μεταξύ Ρόδου και Καστελορίζου.
Στην άσκηση μετείχαν προσωπικό, μονάδες και μέσα του Πολεμικού Ναυτικού, της Πολεμικής Αεροπορίας και του Λιμενικού Σώματος. Τα σενάρια που εκτελέστηκαν αφορούσαν σε επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης στη θάλασσα μετά από αεροπορικό ατύχημα, ατόμων σε κίνδυνο στη θάλασσα μετά από ναυάγιο και επιχείρηση έρευνας και διάσωσης μάχης (Combat SAR).
Την άσκηση είχαν κληθεί να παρακολουθήσουν οι Ακόλουθοι Αμυνας πολλών χωρών - ως παρατηρητές - με σκοπό να προβληθεί η ικανότητα της χώρας να υλοποιήσει τις αρμοδιότητες που της έχουν ανατεθεί από διεθνείς συμβάσεις αλλά και για να δοθεί απάντηση στις επίμονες αιτιάσεις της Τουρκίας η οποία επιμένει να διεκδικεί σχεδόν το μισό Αιγαίο (μέχρι και τον 25ο μεσημβρινό) για έρευνα και διάσωση στο ευρύτερο πλαίσιο των μονομερών διεκδικήσεών της.
Τα προβλήματα και οι τουρκικές αμφισβητήσεις
Σύμφωνα με τη Σύμβαση του Σικάγο (1944) και τους κανονισμούς του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO), η Ελλάδα έχει αρμοδιότητα έρευνας και διάσωσης σε μία περιοχή η οποία συμπίπτει με το FIR Αθηνών. Οσον αφορά δε στα ναυτικά ατυχήματα, η διαδικασία έρευνας και διάσωσης κωδικοποιείται από την ομώνυμη Διεθνή Συνθήκη του Αμβούργου του 1979.
Στη συνθήκη του Αμβούργου αναφέρεται ότι η οριοθέτηση των περιοχών ευθύνης μεταξύ γειτονικών κρατών θα γίνεται με διμερή συμφωνία, κάτι που επικαλείται η Τουρκία, αλλά που δεν έχει ακόμη γίνει εξαιτίας των διαφορών των δύο χωρών. Ωστόσο, η Τουρκία, αφού επικύρωσε τη Συνθήκη του Αμβούργου το 1985, κατέθεσε στον αρμόδιο Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ) οριοθετημένη περιοχή ευθύνης για θαλάσσια έρευνα και διάσωση που καταλαμβάνει το ήμισυ του Αιγαίου.
Μάλιστα, οι Τούρκοι δεν κάνουν διάκριση για ενέργειες έρευνας και διάσωσης σχετικά με κινδυνεύοντα αεροσκάφη στον διεθνή εναέριο χώρο και στην ανοιχτή θάλασσα. Πάντως, διπλωματικές πηγές σημειώνουν ότι στο πλαίσιο του ΙΜΟ πολλές χώρες, όπως και οι ΗΠΑ, επιμένουν στην εναρμόνιση των ζωνών για αεροπορική και ναυτική έρευνα και διάσωση με τα όρια FIR. Η Ελλάδα, όταν κύρωσε τη συνθήκη του Αμβούργου κατέθεσε και επιφύλαξη σύμφωνα με την οποία για τα ναυτικά περιστατικά ισχύουν τα όρια του FΙR Αθηνών λόγω μακρόχρονης και συνεχούς πρακτικής, κάτι που δεν αποδέχθηκε η Τουρκία με δήλωση που κατέθεσε στον ΙΜΟ το 1989.
to vima
Στην άσκηση μετείχαν προσωπικό, μονάδες και μέσα του Πολεμικού Ναυτικού, της Πολεμικής Αεροπορίας και του Λιμενικού Σώματος. Τα σενάρια που εκτελέστηκαν αφορούσαν σε επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης στη θάλασσα μετά από αεροπορικό ατύχημα, ατόμων σε κίνδυνο στη θάλασσα μετά από ναυάγιο και επιχείρηση έρευνας και διάσωσης μάχης (Combat SAR).
Την άσκηση είχαν κληθεί να παρακολουθήσουν οι Ακόλουθοι Αμυνας πολλών χωρών - ως παρατηρητές - με σκοπό να προβληθεί η ικανότητα της χώρας να υλοποιήσει τις αρμοδιότητες που της έχουν ανατεθεί από διεθνείς συμβάσεις αλλά και για να δοθεί απάντηση στις επίμονες αιτιάσεις της Τουρκίας η οποία επιμένει να διεκδικεί σχεδόν το μισό Αιγαίο (μέχρι και τον 25ο μεσημβρινό) για έρευνα και διάσωση στο ευρύτερο πλαίσιο των μονομερών διεκδικήσεών της.
Τα προβλήματα και οι τουρκικές αμφισβητήσεις
Σύμφωνα με τη Σύμβαση του Σικάγο (1944) και τους κανονισμούς του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO), η Ελλάδα έχει αρμοδιότητα έρευνας και διάσωσης σε μία περιοχή η οποία συμπίπτει με το FIR Αθηνών. Οσον αφορά δε στα ναυτικά ατυχήματα, η διαδικασία έρευνας και διάσωσης κωδικοποιείται από την ομώνυμη Διεθνή Συνθήκη του Αμβούργου του 1979.
Στη συνθήκη του Αμβούργου αναφέρεται ότι η οριοθέτηση των περιοχών ευθύνης μεταξύ γειτονικών κρατών θα γίνεται με διμερή συμφωνία, κάτι που επικαλείται η Τουρκία, αλλά που δεν έχει ακόμη γίνει εξαιτίας των διαφορών των δύο χωρών. Ωστόσο, η Τουρκία, αφού επικύρωσε τη Συνθήκη του Αμβούργου το 1985, κατέθεσε στον αρμόδιο Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ) οριοθετημένη περιοχή ευθύνης για θαλάσσια έρευνα και διάσωση που καταλαμβάνει το ήμισυ του Αιγαίου.
Μάλιστα, οι Τούρκοι δεν κάνουν διάκριση για ενέργειες έρευνας και διάσωσης σχετικά με κινδυνεύοντα αεροσκάφη στον διεθνή εναέριο χώρο και στην ανοιχτή θάλασσα. Πάντως, διπλωματικές πηγές σημειώνουν ότι στο πλαίσιο του ΙΜΟ πολλές χώρες, όπως και οι ΗΠΑ, επιμένουν στην εναρμόνιση των ζωνών για αεροπορική και ναυτική έρευνα και διάσωση με τα όρια FIR. Η Ελλάδα, όταν κύρωσε τη συνθήκη του Αμβούργου κατέθεσε και επιφύλαξη σύμφωνα με την οποία για τα ναυτικά περιστατικά ισχύουν τα όρια του FΙR Αθηνών λόγω μακρόχρονης και συνεχούς πρακτικής, κάτι που δεν αποδέχθηκε η Τουρκία με δήλωση που κατέθεσε στον ΙΜΟ το 1989.
to vima